fredag 30. januar 2009

Lag selvportretter


Denne gangen valgte jeg å prøve å lage realistiske bilder. Bildene er jobbet mye med i Photoshop, men jeg ville at de skulle se så naturtro ut som mulig!
Dette bildet er det bildet jeg har brukt mest tid på i denne perioden.
Her har jeg tatt et studiobilde inn i mange små polaroid-bilder. Dette viser at jeg er veldig interessert i nettopp bilder!
Bakgrunnen i studio-bildet er rein og svart. Dette gjør at det er behagelig å se på i motsetning om jeg hadde hatt en rotete bakgrunn i studio-bildet i tilegg til bildet av bordet.


Her er det klassisk som er tema. Dette er et bilde jeg har tatt i et rom hos søstra mi som hun ikke har fått innstalert taklampe i en gang. Det betyr at jeg har brukt blitz på dette bildet!
Per ga meg en god ide om å prøve å gjøre om det vanlige svart/hvit bildet til en gammel LP.
Dette bildet gjenspeiler også mye hva jeg holder på med ved siden av skolen. Nemmelig å spille gitar!


Moe Airlines!
Dette flyet har du kanskje ikke reist med ennå? Nå som SAS går så dårlig kanskje jeg faktisk skulle satse stort? Vi får se!
Dette bilde er jeg ganske sikker på originalt var et 3D-prosjekt. Bildet hadde 350 dpi selv hentet ned fra Google! Det er ikke hverdagskost. Dette bildet er mest Photoshop arbeid i tilegg til et portrettbilde i svart/hvit.


Her sto jeg med en malingskost i et studio og redigerte inn en kniv i etterkant for å skape en mer skummel stemning.
Dette bildet ser MYE bedre ut i bedre kvalitet med bedre kontraster! Blogspot resizer bildene fra flere MB til 40KB, derfor er bildet ovenfor litt rart i svart-fargen. (dette varierer fra skjerm til skjerm.)


Her er ideen min å male meg inn fra et gammelt svart/hvit bilde og over til fargebildenes tid.
Er ikke så mye å si om dette bildet egentlig. Enkelt bygd opp med hvit bakgrunn i studio
-> takk til Clas og Diego som holdt teppet stramt :)
Blitz i tilegg til lyskasterne fra taket. Lyskasterne ga mye skygge i ansiktet, og da brukte jeg blitzen for å lyse opp meg igjen.



Her er bildene pluss et par til i større oppløsning.

http://i53.photobucket.com/albums/g61/joachim_gitar/Litt_av_hvert/Joachim01.jpg

http://i53.photobucket.com/albums/g61/joachim_gitar/Litt_av_hvert/Joachim02.jpg

http://i53.photobucket.com/albums/g61/joachim_gitar/Litt_av_hvert/Joachim03.jpg

http://i53.photobucket.com/albums/g61/joachim_gitar/Litt_av_hvert/Joachim04.jpg

http://i53.photobucket.com/albums/g61/joachim_gitar/Litt_av_hvert/Joachim05.jpg

http://i53.photobucket.com/albums/g61/joachim_gitar/Litt_av_hvert/Joachim06.jpg

http://i53.photobucket.com/albums/g61/joachim_gitar/Litt_av_hvert/Joachim06.jpg

http://i53.photobucket.com/albums/g61/joachim_gitar/Litt_av_hvert/Joachim07.jpg

torsdag 22. januar 2009

Summer in the city!
I denne oppgaven skal vi late som det er sommer når vi tar bildet. Det er vinter, og det betyr at det ikke er varmt lys ute, men at vi skal finne en sommerlig bakgrunn på Internet og plasere personen du tar bilde av i den bakgrunnen.
Vi jobbet med sterke lys i videostudio. Dette ga oss muligheten til å ta både med- og motsols-bilder.

Dette bildet er tatt i "motsol" med blitz for å få lys på Magnus og Verner.
Jeg har prøvd å få det til å se ut som lyset kommer inn i bildet fra høyre siden ved å lysne himmelen der hvor jeg tror sola kommer inn. Jeg har også blurra bakgrunnen, siden den er langt unna, og kantene på Magnus og Verner for å få det så naturtro ut som mulig. Jeg har endret den varme fargen blitzen ga i Color balance for å Verner og Magnus til å gli bedre inn i bakgrunnen.


http://i53.photobucket.com/albums/g61/joachim_gitar/SkoleFoto/summer4.jpg

Øvelsesoppgave - Stor & liten!
I denne oppgaven skal vi lage en surrealistisk verden ut av bilder. Vi skal lage feil proporsjoner på ting. Da kan bildene bli morsomme i tilegg til at de blir urealistiske!

Jeg har lagd flere forskjellige bilder til denne oppgaven, men valgte å legge ut dette. Det jeg har gjort er å ta en stor ting å gjøre den liten og lime inn et menneske i samme bildet.
Bilen er originalt MYE større enn det den blir fremstilt som i bildet. I bildet under ser bilen ut som en lekebil.


Her er link til større versjon av bildet.
http://i53.photobucket.com/albums/g61/joachim_gitar/SkoleFoto/stor-liten-finish2.jpg

onsdag 21. januar 2009

De første øvelsesoppgavene

Ny periode!
Vi startet denne perioden med blant annet en gjennomgang av de mest grunnleggende prinsippene i Adobe Photoshop med Anders. Han viste oss også hvordan han jobber i Photoshop til daglig med billedkunst.
Etterpå lærte vi blant annet teori av Per om hva som skjer med de forskjellige innstillingene på et speilreflekskamera når det gjelder blender, eksponeringstid og iso. Dette var en rask gjennomgang. Etter dette gikk vi rundt på skolen for å teste kameraene for å se hva som skjer når du bruker de forskjellige innstillingene på lysforskjellene som er ute og inne.


Øvelsesoppgave 1 - Komposisjon
I denne oppgaven skal vi ta et svart hvit bilde hvor vi skal legge vekt på ett eller flere av komposisjonsprinsippene.
Magnus og jeg jobbet sammen i par. Vi valgte å ta bilder som er litt utenom det vanlige. Bevegelse er det komposisjonsprinsippet jeg la mest vekt på da jeg tok dette bildet. Bildet viser at Magnus detter i bakken i stor fart, og dette er også med på å skape spenning. Bildets linjer er diagonale som forsterker farten i bildet.

Jeg brukte blitz på dette bildet for å få Magnus skarp i det hele tatt når bildet er tatt på frihånd med eksponeringstiden 1/6 sekund. Andre fakta er:
- Blender: F/8
- Iso: 400




Øvelsesoppgave 2 - Komplementærfarger
På denne oppgaven skal vi bruke komplementærfargene bevisst i et bilde for å lede øye og skape kontraster. Det er lov til å bruke Photoshop til å manipulere fargene i bildet.
Komplementærfargene jeg har valgt er lilla og gult. Bildet er redigert i Photoshop. Grunnen til at jeg har plasert fargene der jeg har plasert dem er for å fremheve hvor kraftig Magnus gaper i bildet. Jeg valgte å la håret til Magnus gå fra gult til lilla for å skape liv og kontraster i bildet. Du kan også se stripene på genseren til Clas. Stripene synes veldig godt ved å ha lagt på komplementærfargene lilla og gult istedet for den originale brune fargen som var på genseren hans.

På dette bildet brukte jeg
- Lukkertid: 1/80
- Iso: 400
- Blender: F/5.6



Her er større versjoner av bildene.
Bilde i oppgave 1:
http://i53.photobucket.com/albums/g61/joachim_gitar/Litt_av_hvert/IMG_1028.jpg


Bilde i oppgave 2:
http://i53.photobucket.com/albums/g61/joachim_gitar/Litt_av_hvert/_MG_1097-3.jpg


tirsdag 20. januar 2009

Dag 1

Bedre seint enn aldri heter det vel. Endelig har også jeg fått lagd meg blogg!