Da har jeg laget ny blogg siden denne ikke fungerer som den skal lenger.
Det går blant annet ikke ann å kommentere blogginnleggene mine lenger. Jeg vet ikke hvorfor dette skjedde når jeg bare designet malen litt på nytt!
Min nye blogg:
www.joachim-medier.blogspot.com
fredag 20. mars 2009
Ny blogg!
Lagt inn av Joachim Moe kl. 02:27 0 kommentarer
torsdag 19. mars 2009
Bilder og filmer er ikke alltid så anonyme som du tror
Dette er et filmklipp på YouTube hentet fra filmen «Getaway in Stockholm».
YouTube er et nettsted hvor mann kan dele nesten alle type filmer. Mann burde være forsiktig med hva mann legger ut av små klipp. En dag kan du angre dypt på at du la ut filmklippet.
Føreren under navnet «Ghost Rider» i dette klippet er en svensk motorsyklist som gjør alt han klarer når det gjelder å bryte trafikkregler. Han kjører i hovedsak fort i trafikken, og erter på seg mye politi for så å prøve å kjøre fra dem. Ghost Rider er en del av filmene som kalles «Getaway in Stockholm» som er en filmserie hvor både biler og motorsykler kjører fra politiet i Sverige i vanvittige hastigheter. På en av Getaway in Stockholm-filmene er det et klipp som varer i over 15 minutter hvor Ghost Rrider holder en gjennomsnittsfart på over 270 km/t!
Mange privatpersoner blir påvirket av disse filmene, og får lyst til å prøve ut det samme selv. Ofte legger de også ut filmer av seg selv på steder som YouTube hvor de gjør brutale ting som for eksempel å bryte trafikkreglene som Ghost Rider.
Det mange ikke vet, er at selv om du ikke vises som fører i filmen, man politiet likevel finne ut hvem som er med i filmen. Om politiet klarer å spore opp filmen og finner ut hvor hendelsen har skjedd og hvem som står bak, har jo gjerningsmennene allerede lagt ut bevismateriale på YouTube. Dette er filmklipp som kan dømme deg for råkjøring på åpen landevei. Dette får du vanlig straff for. Du kan til og med miste sertifikatet ved å legge ut slike filmer av deg selv hvor du råkjører om filmklippet blir sporet opp av politiet.
Lagt inn av Joachim Moe kl. 06:12 0 kommentarer
tirsdag 10. mars 2009
DE TI WEB-BUD
Oppgaven denne gangen er å skrive om erfaringer eller ting som kan skje med deg på Internett.
Det kan fort bli til at en hyggelig dag på internet kan endre seg til en heftig diskusjon mellom deg og andre.
Lagt inn av Joachim Moe kl. 06:11 0 kommentarer
mandag 9. februar 2009
Nå lærer vi oss Adobe Illustrator!
Ny uke - nytt program!
Dag 1:
Vi fikk opplæring av Pen Tool og fikk en øvelsesoppgave ved å bruke den mye. Vi skulle tegne en robot på frihånd og remake tegningen i Illustrator.
Her er det jeg har fått til så langt!
Større bilde: http://i53.photobucket.com/albums/g61/joachim_gitar/Litt_av_hvert/robot3.jpg
Adobe InDesign
Øvelsesoppgaven denne gangen var å lage en meny. Jeg valgte å lage en meny for Egon restauranten. Dette gikk ikke helt feilfritt når det skulle printes. Men da lærte vi bare mer! Vi måtte gjøre om hele menyen fra A3-format til A4 istedet for å få et finere utseende på den.
Større bilde: http://i53.photobucket.com/albums/g61/joachim_gitar/Litt_av_hvert/LastOpp.jpg
Hovedoppgave
Hovedoppgaven gikk ut på å lage en forside til en avis. Vi skulle finne på eget navn til avisen også, men gå etter en bestemt struktur som for eksempel utseendet til VG.
Vi startet med å ta nøyaktige mål av avisen i virkeligheten så den blei like stor i Adobe InDesign.
Større bilde: http://i53.photobucket.com/albums/g61/joachim_gitar/Litt_av_hvert/ferdig-for-alltid2.jpg
Lagt inn av Joachim Moe kl. 13:53 0 kommentarer
fredag 30. januar 2009
Lag selvportretter

Denne gangen valgte jeg å prøve å lage realistiske bilder. Bildene er jobbet mye med i Photoshop, men jeg ville at de skulle se så naturtro ut som mulig!
Dette bildet er det bildet jeg har brukt mest tid på i denne perioden.
Her har jeg tatt et studiobilde inn i mange små polaroid-bilder. Dette viser at jeg er veldig interessert i nettopp bilder!
Bakgrunnen i studio-bildet er rein og svart. Dette gjør at det er behagelig å se på i motsetning om jeg hadde hatt en rotete bakgrunn i studio-bildet i tilegg til bildet av bordet.
Her er det klassisk som er tema. Dette er et bilde jeg har tatt i et rom hos søstra mi som hun ikke har fått innstalert taklampe i en gang. Det betyr at jeg har brukt blitz på dette bildet!
Per ga meg en god ide om å prøve å gjøre om det vanlige svart/hvit bildet til en gammel LP.
Dette bildet gjenspeiler også mye hva jeg holder på med ved siden av skolen. Nemmelig å spille gitar!
Moe Airlines!
Dette flyet har du kanskje ikke reist med ennå? Nå som SAS går så dårlig kanskje jeg faktisk skulle satse stort? Vi får se!
Dette bilde er jeg ganske sikker på originalt var et 3D-prosjekt. Bildet hadde 350 dpi selv hentet ned fra Google! Det er ikke hverdagskost. Dette bildet er mest Photoshop arbeid i tilegg til et portrettbilde i svart/hvit.
Her sto jeg med en malingskost i et studio og redigerte inn en kniv i etterkant for å skape en mer skummel stemning.
Dette bildet ser MYE bedre ut i bedre kvalitet med bedre kontraster! Blogspot resizer bildene fra flere MB til 40KB, derfor er bildet ovenfor litt rart i svart-fargen. (dette varierer fra skjerm til skjerm.)
Her er ideen min å male meg inn fra et gammelt svart/hvit bilde og over til fargebildenes tid.
Er ikke så mye å si om dette bildet egentlig. Enkelt bygd opp med hvit bakgrunn i studio
-> takk til Clas og Diego som holdt teppet stramt :)
Blitz i tilegg til lyskasterne fra taket. Lyskasterne ga mye skygge i ansiktet, og da brukte jeg blitzen for å lyse opp meg igjen.
Her er bildene pluss et par til i større oppløsning.
http://i53.photobucket.com/albums/g61/joachim_gitar/Litt_av_hvert/Joachim01.jpg
http://i53.photobucket.com/albums/g61/joachim_gitar/Litt_av_hvert/Joachim02.jpg
http://i53.photobucket.com/albums/g61/joachim_gitar/Litt_av_hvert/Joachim03.jpg
http://i53.photobucket.com/albums/g61/joachim_gitar/Litt_av_hvert/Joachim04.jpg
http://i53.photobucket.com/albums/g61/joachim_gitar/Litt_av_hvert/Joachim05.jpg
http://i53.photobucket.com/albums/g61/joachim_gitar/Litt_av_hvert/Joachim06.jpg
http://i53.photobucket.com/albums/g61/joachim_gitar/Litt_av_hvert/Joachim06.jpg
http://i53.photobucket.com/albums/g61/joachim_gitar/Litt_av_hvert/Joachim07.jpg
Lagt inn av Joachim Moe kl. 01:19 2 kommentarer
torsdag 22. januar 2009
Summer in the city!
I denne oppgaven skal vi late som det er sommer når vi tar bildet. Det er vinter, og det betyr at det ikke er varmt lys ute, men at vi skal finne en sommerlig bakgrunn på Internet og plasere personen du tar bilde av i den bakgrunnen.
Vi jobbet med sterke lys i videostudio. Dette ga oss muligheten til å ta både med- og motsols-bilder.
Dette bildet er tatt i "motsol" med blitz for å få lys på Magnus og Verner.
Jeg har prøvd å få det til å se ut som lyset kommer inn i bildet fra høyre siden ved å lysne himmelen der hvor jeg tror sola kommer inn. Jeg har også blurra bakgrunnen, siden den er langt unna, og kantene på Magnus og Verner for å få det så naturtro ut som mulig. Jeg har endret den varme fargen blitzen ga i Color balance for å Verner og Magnus til å gli bedre inn i bakgrunnen.
http://i53.photobucket.com/albums/g61/joachim_gitar/SkoleFoto/summer4.jpg
Lagt inn av Joachim Moe kl. 13:02 0 kommentarer
Øvelsesoppgave - Stor & liten!
I denne oppgaven skal vi lage en surrealistisk verden ut av bilder. Vi skal lage feil proporsjoner på ting. Da kan bildene bli morsomme i tilegg til at de blir urealistiske!
Jeg har lagd flere forskjellige bilder til denne oppgaven, men valgte å legge ut dette. Det jeg har gjort er å ta en stor ting å gjøre den liten og lime inn et menneske i samme bildet.
Bilen er originalt MYE større enn det den blir fremstilt som i bildet. I bildet under ser bilen ut som en lekebil.
Her er link til større versjon av bildet.
http://i53.photobucket.com/albums/g61/joachim_gitar/SkoleFoto/stor-liten-finish2.jpg
Lagt inn av Joachim Moe kl. 03:09 0 kommentarer
onsdag 21. januar 2009
De første øvelsesoppgavene
Ny periode!
Vi startet denne perioden med blant annet en gjennomgang av de mest grunnleggende prinsippene i Adobe Photoshop med Anders. Han viste oss også hvordan han jobber i Photoshop til daglig med billedkunst.
Etterpå lærte vi blant annet teori av Per om hva som skjer med de forskjellige innstillingene på et speilreflekskamera når det gjelder blender, eksponeringstid og iso. Dette var en rask gjennomgang. Etter dette gikk vi rundt på skolen for å teste kameraene for å se hva som skjer når du bruker de forskjellige innstillingene på lysforskjellene som er ute og inne.
Øvelsesoppgave 1 - Komposisjon
I denne oppgaven skal vi ta et svart hvit bilde hvor vi skal legge vekt på ett eller flere av komposisjonsprinsippene.
Magnus og jeg jobbet sammen i par. Vi valgte å ta bilder som er litt utenom det vanlige. Bevegelse er det komposisjonsprinsippet jeg la mest vekt på da jeg tok dette bildet. Bildet viser at Magnus detter i bakken i stor fart, og dette er også med på å skape spenning. Bildets linjer er diagonale som forsterker farten i bildet.
Jeg brukte blitz på dette bildet for å få Magnus skarp i det hele tatt når bildet er tatt på frihånd med eksponeringstiden 1/6 sekund. Andre fakta er:
- Blender: F/8
- Iso: 400
Øvelsesoppgave 2 - Komplementærfarger
På denne oppgaven skal vi bruke komplementærfargene bevisst i et bilde for å lede øye og skape kontraster. Det er lov til å bruke Photoshop til å manipulere fargene i bildet.
Komplementærfargene jeg har valgt er lilla og gult. Bildet er redigert i Photoshop. Grunnen til at jeg har plasert fargene der jeg har plasert dem er for å fremheve hvor kraftig Magnus gaper i bildet. Jeg valgte å la håret til Magnus gå fra gult til lilla for å skape liv og kontraster i bildet. Du kan også se stripene på genseren til Clas. Stripene synes veldig godt ved å ha lagt på komplementærfargene lilla og gult istedet for den originale brune fargen som var på genseren hans.
På dette bildet brukte jeg
- Lukkertid: 1/80
- Iso: 400
- Blender: F/5.6
Her er større versjoner av bildene.
Bilde i oppgave 1:
http://i53.photobucket.com/albums/g61/joachim_gitar/Litt_av_hvert/IMG_1028.jpg
Bilde i oppgave 2:
http://i53.photobucket.com/albums/g61/joachim_gitar/Litt_av_hvert/_MG_1097-3.jpg
Lagt inn av Joachim Moe kl. 11:27 0 kommentarer
tirsdag 20. januar 2009
Dag 1
Bedre seint enn aldri heter det vel. Endelig har også jeg fått lagd meg blogg!
Lagt inn av Joachim Moe kl. 04:32 0 kommentarer

